KOLEKSI SAHABAT_ISLAM (KLIK SAHAJA)

DARI PENA SAHABAT_ISLAM


Salam Ukhuwah dari sahabat_Islam

Untuk Pengetahuan Semua tujuan blog ini diwujudkan adalah sekadar berkongsi sedikit ilmu,pengalaman dan idea kepada sahabat-sahabat sekalian.Mudah mudahan percambahan pemikiran dan luasnya pengalaman sahabat-sahabat sekalian dapat dikongsikan disini.
Apa yang diharapkan adalah blog ini mampu menjadi sebahagian daripada koleksi ilmiah yang mampu memberikan manfaat kepada sahabat-sahabat sekalian walaupun hanya sedikit.Apa yang ingin ditegaskan disini adalah sekiranya apa jua isi kandungan blog ini dilihat menyimpang dari 4 sumber syara' yang telah disepakati maka sahabat-sahabat sekalian wajiblah menolaknya.Andai ianya bertepatan dengan syara' maka manfaatkanlah.
Janganlah melihat kepada siapa yang berkata akan tetapi lihatlah kepada apa yang dikatakan olehnya.andai ianya benar menurut pandangan syara' maka benarlah juga menurut pandangan kita.Mudah mudahan islam menjadi perkara teras dalam kehidupan kita dan segala penyimpangan darinya mampu kita jauhi.Tiada apa yg terbaik melainkan mengikuti semua perintah Allah dan rasulnya tanpa mengurangi dan menambahnya walaupun sedikit.

wallahu a'lam..

ADIK DAN PALESTIN..

ADIK DAN PALESTIN..
Karya yang hebat..Semoga ianya menjadi peringatan kepada kita semua yang darah saudara kita bukan murah..Ya Allah semoga kaum muslimin sedar akan tanggungjawab mereka..

NUR AMANA..MUSNAH KERANA CINTA

NUR AMANA..MUSNAH KERANA CINTA
Sebuah Cerpen Hebat..Semoga Allah Memberikan yang terbaik kepada Penulisnya.. Seorang Gadis manis yang punya didikan agama musnah dek kerana sistem sekuler yang bermaharajalela..

CERPEN:"Serikandi Agama Mujahidah sejati"

CERPEN:"Serikandi Agama Mujahidah sejati"
Bingkisan Kecil Buat pengunjung Blog sahabat_islam.Semoga akan lahir mujahid dan mujahidah sejati daripada serikandi agama yang Kukuh Akidahnya,mantap ukhuwahnya dan Hebat perjuangannya

Isnin, Julai 28, 2008

Serikandi Agama Mujahidah Sejati




Serikandi Agama Mujahidah Sejati: Siri Pertama(1)




Semalaman Nurul termenung memikirkan hajat yang disuarakan ayah dan ibunya pagi tadi melalui telefon.Niat hati untuk terus melanjutkan pelajaran bagai pecah berderai bak kaca terhempas ke lantai tatkala ibu menyatakan ada lamaran dari seorang lelaki untuknya.Dan yang pedihnya..mereka menerima lamaran itu tanpa persetujuannya..
“Nurul taknak la mak..nurul nak belajar lagi.Nurul ada cita-cita...”
“Lepas kahwin pun boleh belajar kan..?”balas ibunya lembut.
“Yelah..itupun kalau suami nurul benarkan..lagipun nurul tak kenal dia lah mak..Entah baik entah tidak..”Dia masih bertegas menolak.


“Mak dengan abah kamu kenal sangat budak mustaqim tu..baik budaknya..belajar agama pulak tu..pernah belajar dimesir pulak tu..lagipun dia tu anak kawan baik abah kamu..”Ibunya menjelas panjang lebar.
“Yelah..tapi nurul tak kenal dia..tengok pun tak pernah..balik mesir ke..london ke..bukan mak yang nak kawin..”Air matanya mula menitis.
“Hissh budak ni..ada ke cakap macamtu..tak payah berdolak dalih..abah kamu dah setuju pun..minggu depan kamu balik..bakal mak mertua kamu nak datang..Nak tengok bakal menantu katanya”
“Mak..”Rayu nurul.Tangisannya makin kuat kedengaran.
“Tak payahla menangis..Bukan kamu tak kenal abah kamu tu..”
“Tapi mak..Nurul tak bersedia lagi..Nurul nak belajar lagi..”Rayunya lagi.
“Nurul..Selama ini mak dan abah tak pernah minta apa-apa dari Nurul..cuma hari ini ja mak ada satu permintaan dari anak mak ni.Abah kamu adalah orang yang paling mak sayang..Permintaan mak..kamu takkan melukakan hati dia..itu ja..”Sayu kedengaran permintaan kecil ibunya.tapi amat besar dan berat baginya.
Nurul diam seribu bahasa.Kelu lidahnya dengan permintaan kecil itu.Dia menghela nafas panjang.
Air matanya menitis lagi.Dia tak kemana-mana hari itu.Terperap seharian dalam bilik.Makan pun tidak.Puas kawan-kawan memujuk tetapi hanya air mata yang menjadi teman paling akrab saat itu.
“Aisyah..Nurul tak nak kawin lagi la..”
“Sabarla Nurul..mungkin ada hikmahnya kan..”Balas Aisyah.Sahabat baiknya dari sekolah menengah lagi dan sekarang mereka sama-sama menuntut di universiti yang sama.
“Hikmah apa..Nurul terpaksa korbankan masa belajar Nurul untuk khidmat Nurul kepada suami..Aisyah tahu tak..Nurul tak kenal pun sapa bakal suami Nurul tu..”
“Eemm..entahlah..Aisyah pun tak tahu macamna Aisyah nak tolong nurul..kalau Aisyah ditempat nurul pun Aisyah tak tahu nak buat apa..Tapi dulu nurul juga pernah bagitau Aisyah yang mujahidah sejati tetap kental semangatnya walau dimana dia berada.”Kata-kata itu benar-benar membuatkan nurul tergamam dan membisu.Benar..Mujahidah sejati tetap kental semangatnya dan itulah cita-citanya.Mungkin dia perlu pasrah jika inilah ketentuannya.Walaupun berat baginya untuk menolak kerana ini adalah permintaan ayah ibunya,tapi takut melukakan hati mereka adalah jauh lebih berat baginya.Dan tidaksama sekali untuk menjadi anak derhaka.


Bersambung....

2 ulasan:

  1. kisah yang sunnguh menarik dan mnyentuh perasaan..tahniah, smoga dapat menjadi panduan kpd semua muslimat..

    BalasPadam
  2. salam..buat nurul syahadah..terima kasih ats komentar yang diberikan dan semoga diri saudari juga mampu utk membentuk diri menjadi mujahidah sejati serikandi agama

    BalasPadam

KEPADA SAHABAT-SAHABAT SEKALIAN..DIHARAPKAN KOMEN ANDA ADALAH KOMEN YANG MAMPU MENINGKATKAN KEKUATAN DAN SEMANGAT PENULIS UNTUK TERUS BERDAKWAH.JAZAKALLAH ATAS KESUDIAN KALIAN MENG'IMARAHKAN PERJUANGAN INI.SALAM UKHUWAH.sahabat_islam