KOLEKSI SAHABAT_ISLAM (KLIK SAHAJA)

DARI PENA SAHABAT_ISLAM


Salam Ukhuwah dari sahabat_Islam

Untuk Pengetahuan Semua tujuan blog ini diwujudkan adalah sekadar berkongsi sedikit ilmu,pengalaman dan idea kepada sahabat-sahabat sekalian.Mudah mudahan percambahan pemikiran dan luasnya pengalaman sahabat-sahabat sekalian dapat dikongsikan disini.
Apa yang diharapkan adalah blog ini mampu menjadi sebahagian daripada koleksi ilmiah yang mampu memberikan manfaat kepada sahabat-sahabat sekalian walaupun hanya sedikit.Apa yang ingin ditegaskan disini adalah sekiranya apa jua isi kandungan blog ini dilihat menyimpang dari 4 sumber syara' yang telah disepakati maka sahabat-sahabat sekalian wajiblah menolaknya.Andai ianya bertepatan dengan syara' maka manfaatkanlah.
Janganlah melihat kepada siapa yang berkata akan tetapi lihatlah kepada apa yang dikatakan olehnya.andai ianya benar menurut pandangan syara' maka benarlah juga menurut pandangan kita.Mudah mudahan islam menjadi perkara teras dalam kehidupan kita dan segala penyimpangan darinya mampu kita jauhi.Tiada apa yg terbaik melainkan mengikuti semua perintah Allah dan rasulnya tanpa mengurangi dan menambahnya walaupun sedikit.

wallahu a'lam..

ADIK DAN PALESTIN..

ADIK DAN PALESTIN..
Karya yang hebat..Semoga ianya menjadi peringatan kepada kita semua yang darah saudara kita bukan murah..Ya Allah semoga kaum muslimin sedar akan tanggungjawab mereka..

NUR AMANA..MUSNAH KERANA CINTA

NUR AMANA..MUSNAH KERANA CINTA
Sebuah Cerpen Hebat..Semoga Allah Memberikan yang terbaik kepada Penulisnya.. Seorang Gadis manis yang punya didikan agama musnah dek kerana sistem sekuler yang bermaharajalela..

CERPEN:"Serikandi Agama Mujahidah sejati"

CERPEN:"Serikandi Agama Mujahidah sejati"
Bingkisan Kecil Buat pengunjung Blog sahabat_islam.Semoga akan lahir mujahid dan mujahidah sejati daripada serikandi agama yang Kukuh Akidahnya,mantap ukhuwahnya dan Hebat perjuangannya

Isnin, Julai 28, 2008

Serikandi Agama Mujahidah Sejati


Serikandi Agama Mujahidah sejati :
Siri Dua(2)




Nurul melangkah lemah ke dewan kuliahnya.Semangatnya untuk belajar seakan luntur.Makin malas untuk memikirkan tentang assigment,ulangkaji,perbincangan,tutorial kerana baginya semua itu sudah tidak perlu.Apa guna dia habiskan masa untuk belajar sedangkan akhirnya kedapur jugak.Minggu depan dia terpaksa pulang kerumah kerana janji ibunya untuk mempertemukannya dengan bakal keluarga mertuanya.Dia terpaksa patuh kerana dia sedar itulah yang mereka harapkannya darinya.


“Nurul..Puan Aida asyik pandang nurul ja tadi..pastu dia cakap nak Nurul ke pejabat dia.Banyak sangat mengelamun tu..”Suara Aisyah kepada Nurul.
“Ye ke Aisyah..?Tak perasa pulak Nurul..”
“Nak perasan apanya..kalau otak tu asyik melayang je kepada insan yang tersayang..”Aisyah berseloroh.
“Tolong sikit..nurul tak kenal pun sapa-sapa yang tersayang selam kat sini..”
“Kalau dulu..?”Pintas Aisyah membuatkan Nurul terdiam seketika.
“Nurul dah lupa semua tu..sekarang Nurul cuma fikirkan tentang study Nurul..Tapi Nurul Cuma berat hatilah Aisyah..rasa macam mak ayah tak fikir pun hati dan persaan Nurul.kita tak ikut,takut derhaka,bila ikut makan hati sendiri..”Nurul seakan mengeluh.
“Janganla fikir macamtu..Tak baik..bagi Aisyah ,mak dan ayah Nurul sudah buat keputusan yang terbaik untuk Nurul..mungkin Nurul ja yang belum mampu untuk memahami..”
“Entahlah Aisyah..serba salah Nurul jadinya..Nurul ada cita-cita..”Balas Nurul lemah.
“Yelah..seeloknya Nurul bincanglah dulu dengan keluarga macamna..eemm..dahla..pergi cepat,Puan Aida nak jumpa Nurul tu..”

“Kamu ada masalah ke Nurul?Selalunya kamu tak macamni pun..”Soal Puan Aida.Anak matanya memandang tepat ke arah wajah Nurul.
Nurul tunduk membisu sambil menggeleng lembut.
“Nurul ‘Ain..boleh tak kamu pandang saya..?”
Nurul memandang wajah pensyarahnya.wajah yang dia benar-benar kagumi.wanita yang hebat.
“Kenapa kamu menangis..?”
“Puan..saya rasa saya tak dapat nak teruskan belajar la..saya taknak habiskan ijazah ni..”
“Why..?”jelas kelihatan riak terkejut diwajah Puan Aida.Pelajar terbaiknya meluahkan untuk berhenti belajar adalah sesuatu yang sangat mengejutkan.
“Ada orang melamar saya baru ni..dan mak ayah terima..”Balas Nurul sambil mengelapkan air matanya dengan hujung baju kurungnya.
Puan Aida tersenyum.
“Saya ingatkan apa masalah kamu tadi..selalunya orang gembira la kalau nak kawin..”
“Itulah Masalahnya puan..Sebab saya tak kenal pun siapa yang melamar saya tu..dan saya rasa saya dah tak ada harapan untuk terus belajar..”Bersunguh Nurul menjelaskan masalahnya.
“Nurul ‘Ain..pandang saya..Saya juga seorang wanita macam kamu..saya juga pelajar macam kamu dulu dan sekarang saya juga masih seorang pelajar..Dan saya seorang isteri, juga seorang ibu kepada dua orang cahaya mata..saya bekerja dan juga seorang suri rumah..bagi saya..kejayaan dan kekuatan saya adalah suami saya..saya takkan mampu untuk menjadi sebaik dan sekuat ini tanpa suami saya..”
Nurul terpaku dengan apa yang diperkatakan.
“Perkahwinan takkan menjejaskan apa-apa sayang..Saya taknak kamu patah semangat macamni.Macamna nak jadi serikandi agama..?”
Nurul terkejut dengan kata-kata itu.terus menusuk kedalam hatinya.
“Sekarang apa yang perlu kamu lakukan ialah teruskan cita-cita kamu..Tunaikan harapan ibu dan ayah kamu.Hormati keputusan mereka..Insyaallah mereka akan hormat keputusan kamu..”
“Terima Kasih puan..”Balas Nurul.ada bunga senyuman dibibirnya.
“Kamu boleh jadi yang terbaik..bentukkan peribadi untuk jadi seorang isteri yang baik..anak yang taat..pelajar yang berjaya..jangan jadikan perkahwinan sebagai alasan untuk kita berhenti belajar..Saya tak nampak apapun kekurangan bagi orang yang berkahwin untuk terus belajar dan berjaya..Pinjamlah semangat dan kesungguhan khadijah dan sumayyah..moga kamu berjaya..”
Nurul mengangguk perlahan.Dia baru sedar kini.matlamat asalnya sudah jauh menyimpang.Serikandi agama..Mujahidah sejati tak pernah berputus asa.
“Lagipun Nurul..saya sebenarnya taknak orang lain yang dapat anugerah dekan untuk tahun ni..”
Nurul tesenyum lebar.
“Terima kasih sekali lagi puan..I will try my best..”
“Saya minta diri dulu puan..”
Puan Aida tersenyum memandang Nurul.pelajar kesayangannya.
“Nurul..”Nurul menoleh memandang Puan Aida,belum pun sempat dia melangkah keluar dari bilik berhawa dingin itu.
“Tahun depan Insyaallah saya ingat nak sambung Phd pulak..Saya cabar awak..”Suara puan Aida sambil tersenyum.
“Terima kasih puan..saya akan cuba”Nurul berlalu dengan perasaan bercampur baur.Terharu dengan kekuatan yang dimiliki oleh pensyarah wanitanya itu.Semangat yang diberikan.Cabaran yang dilemparkan.Kesangsian yang hampir padam.Harapan yang kian menyinar.Segalanya bagai bunga tulip yang sedang mekar dipagi hari..Segar mewangi.Bangunlah aduhai mujahidah sejati..


Bersambung..


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

KEPADA SAHABAT-SAHABAT SEKALIAN..DIHARAPKAN KOMEN ANDA ADALAH KOMEN YANG MAMPU MENINGKATKAN KEKUATAN DAN SEMANGAT PENULIS UNTUK TERUS BERDAKWAH.JAZAKALLAH ATAS KESUDIAN KALIAN MENG'IMARAHKAN PERJUANGAN INI.SALAM UKHUWAH.sahabat_islam