KOLEKSI SAHABAT_ISLAM (KLIK SAHAJA)

DARI PENA SAHABAT_ISLAM


Salam Ukhuwah dari sahabat_Islam

Untuk Pengetahuan Semua tujuan blog ini diwujudkan adalah sekadar berkongsi sedikit ilmu,pengalaman dan idea kepada sahabat-sahabat sekalian.Mudah mudahan percambahan pemikiran dan luasnya pengalaman sahabat-sahabat sekalian dapat dikongsikan disini.
Apa yang diharapkan adalah blog ini mampu menjadi sebahagian daripada koleksi ilmiah yang mampu memberikan manfaat kepada sahabat-sahabat sekalian walaupun hanya sedikit.Apa yang ingin ditegaskan disini adalah sekiranya apa jua isi kandungan blog ini dilihat menyimpang dari 4 sumber syara' yang telah disepakati maka sahabat-sahabat sekalian wajiblah menolaknya.Andai ianya bertepatan dengan syara' maka manfaatkanlah.
Janganlah melihat kepada siapa yang berkata akan tetapi lihatlah kepada apa yang dikatakan olehnya.andai ianya benar menurut pandangan syara' maka benarlah juga menurut pandangan kita.Mudah mudahan islam menjadi perkara teras dalam kehidupan kita dan segala penyimpangan darinya mampu kita jauhi.Tiada apa yg terbaik melainkan mengikuti semua perintah Allah dan rasulnya tanpa mengurangi dan menambahnya walaupun sedikit.

wallahu a'lam..

ADIK DAN PALESTIN..

ADIK DAN PALESTIN..
Karya yang hebat..Semoga ianya menjadi peringatan kepada kita semua yang darah saudara kita bukan murah..Ya Allah semoga kaum muslimin sedar akan tanggungjawab mereka..

NUR AMANA..MUSNAH KERANA CINTA

NUR AMANA..MUSNAH KERANA CINTA
Sebuah Cerpen Hebat..Semoga Allah Memberikan yang terbaik kepada Penulisnya.. Seorang Gadis manis yang punya didikan agama musnah dek kerana sistem sekuler yang bermaharajalela..

CERPEN:"Serikandi Agama Mujahidah sejati"

CERPEN:"Serikandi Agama Mujahidah sejati"
Bingkisan Kecil Buat pengunjung Blog sahabat_islam.Semoga akan lahir mujahid dan mujahidah sejati daripada serikandi agama yang Kukuh Akidahnya,mantap ukhuwahnya dan Hebat perjuangannya

Jumaat, Ogos 01, 2008

FIQIH SUNNAH


Hukuman Qazaf Mahkamah Syariah Berlandaskan islam atau Thaqhut


Polemik Skandal Liwat Negara Malaysia, sedikit sebanyak telah mewarnai politik tanah air, juga mengundang tumpuan pemerhati politik antarabangsa khususnya Rejim AS. Rejim AS bersuara supaya Malaysia menegakkan ‘rule of law’ terhadap Dato’ Seri Anwar Ibrahim. Walaupun kita tahu bahawa Rejim AS sendiri sering melanggar ‘rule of law’ dalam usahanya mendominasi dunia. Kaedah umum polisi Rejim AS adalah “The End Justifies The Mean” (matlamat menghalalkan cara). Bukanlah tujuan kami di sini untuk terlibat dengan kancah politik keji kapitalisme yang diterapkan di Malaysia dan juga di dunia amnya, namun kami berhasrat untuk menerangkan kepada umat bahawa dalam pada kita menjunjung Mahkamah Syariah, namun Mahkamah ini tetap menerapkan undang-undang ciptaan manusia.


Semalam Dato’ Seri Anwar Ibarhim telah pergi ke JAWI, untuk memberikan keterangan berkenaan dengan tuduhan Qazaf yang dilakukan ke atas beliau. Beliau mengemukakan pendapat Dr Taha Jabir Al-Ulwani untuk kes tersebut. Mengikut peruntukan Undang-undang Malaysia, sekiranya sesuatu kes itu telah ada perincian di Mahkamah Syariah ini bermakna Mahkamah Sivil mesti memberi laluan kepada Mahkamah Syariah untuk kes tersebut. Itulah sedikit sebanyak realiti politik yang berlaku mutakhir ini.

Namun marilah kita membandingkan bagaimana Mahkamah Syariah Wilayah Persekutuan akan berhukum, apakah Mahkamah Syariah ini hanya memerhatikan prosedur penghakiman dari Islam tapi mengabaikan jenis hukuman itu, dan apakah ianya bertepatan dengan Islam atau tidak? Marilah kita melihat perbezaannya dengan Al-Quran.

Hukum Hudud Qazaf mengikut Al-Quran adalah 80 kali sebatan. Firman Allah,

"Dan orang-orang yang melemparkan tuduhan (zina) kepada perempuan yang terpelihara kehormatannya, kemudian mereka tidak membawakan empat orang saksi, maka sebatlah mereka lapan puluh sebatan; dan janganlah kamu menerima persaksian mereka itu selama-lamanya; kerana mereka adalah orang-orang yang fasik" [TMQ Surah An-Nur (24):3]

Manakala mengikut hukum buatan manusia Mahkamah Syariah akta 559, Akta Kesalahan Jenayah Syariah (Wilayah-wilayah Persekutuan) 1997, bahagian V - kesalahan pelbagai, seksyen 41. tentang qazaf, memperuntukkan bahawa:-

Kecuali dalam kes li'an, mana-mana orang yang menuduh orang lain melakukan zina tanpa mengemukakan, mengikut Hukum Syarak, empat orang saksi lelaki atau iqrar orang yang dituduh itu adalah melakukan suatu kesalahan dan apabila disabitkan boleh didenda tidak melebihi lima ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi tiga tahun atau kedua-duanya.

Persoalannya apakah hak Parlimen dan Mahkamah Syariah Wilayah Persekutuan untuk mengubah dan melaksanakan hukum selain dari hukum Allah? Tambahan pula jika kita memasukkan perbincangan Qazaf dalam bab hudud, ini memberikan natijah bahawa seseorang itu tidak boleh meminda dan mengubah hukum tersebut, walaupun dianya adalah seorang Nabi Allah. Alangkah hebatnya ahli Parlimen dan juga Mahkamah Syariah di Malaysia!

@-Copyright Control-

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

KEPADA SAHABAT-SAHABAT SEKALIAN..DIHARAPKAN KOMEN ANDA ADALAH KOMEN YANG MAMPU MENINGKATKAN KEKUATAN DAN SEMANGAT PENULIS UNTUK TERUS BERDAKWAH.JAZAKALLAH ATAS KESUDIAN KALIAN MENG'IMARAHKAN PERJUANGAN INI.SALAM UKHUWAH.sahabat_islam