KOLEKSI SAHABAT_ISLAM (KLIK SAHAJA)

DARI PENA SAHABAT_ISLAM


Salam Ukhuwah dari sahabat_Islam

Untuk Pengetahuan Semua tujuan blog ini diwujudkan adalah sekadar berkongsi sedikit ilmu,pengalaman dan idea kepada sahabat-sahabat sekalian.Mudah mudahan percambahan pemikiran dan luasnya pengalaman sahabat-sahabat sekalian dapat dikongsikan disini.
Apa yang diharapkan adalah blog ini mampu menjadi sebahagian daripada koleksi ilmiah yang mampu memberikan manfaat kepada sahabat-sahabat sekalian walaupun hanya sedikit.Apa yang ingin ditegaskan disini adalah sekiranya apa jua isi kandungan blog ini dilihat menyimpang dari 4 sumber syara' yang telah disepakati maka sahabat-sahabat sekalian wajiblah menolaknya.Andai ianya bertepatan dengan syara' maka manfaatkanlah.
Janganlah melihat kepada siapa yang berkata akan tetapi lihatlah kepada apa yang dikatakan olehnya.andai ianya benar menurut pandangan syara' maka benarlah juga menurut pandangan kita.Mudah mudahan islam menjadi perkara teras dalam kehidupan kita dan segala penyimpangan darinya mampu kita jauhi.Tiada apa yg terbaik melainkan mengikuti semua perintah Allah dan rasulnya tanpa mengurangi dan menambahnya walaupun sedikit.

wallahu a'lam..

ADIK DAN PALESTIN..

ADIK DAN PALESTIN..
Karya yang hebat..Semoga ianya menjadi peringatan kepada kita semua yang darah saudara kita bukan murah..Ya Allah semoga kaum muslimin sedar akan tanggungjawab mereka..

NUR AMANA..MUSNAH KERANA CINTA

NUR AMANA..MUSNAH KERANA CINTA
Sebuah Cerpen Hebat..Semoga Allah Memberikan yang terbaik kepada Penulisnya.. Seorang Gadis manis yang punya didikan agama musnah dek kerana sistem sekuler yang bermaharajalela..

CERPEN:"Serikandi Agama Mujahidah sejati"

CERPEN:"Serikandi Agama Mujahidah sejati"
Bingkisan Kecil Buat pengunjung Blog sahabat_islam.Semoga akan lahir mujahid dan mujahidah sejati daripada serikandi agama yang Kukuh Akidahnya,mantap ukhuwahnya dan Hebat perjuangannya

Sabtu, Ogos 02, 2008

Serikandi Agama Mujahidah Sejati




Serikandi Agama Mujahidah Sejati:Siri Keenam(6)



“Assalamualaikum..”
“Waalaikumussalam Ustaz..”Sahut semua pelajar kelas tingkatan 6 puteri.
“Baik..Untuk pegetahuan semua..Ana guru baru kamu untuk Madah Mantiq ni,ana menggantikan Ustazah Rohana yang sedang cuti bersalin..Kebetulan ana juga sedang bercuti sekarang..Tapi bukan cuti bersalin jugak..”Kata-kata guru muda itu disambut dengan deraian ketawa pelajar 6 puteri.



“Hari ini ana rasa kita tak perlu belajar apa-apa lagi..Cuma seperti kebiasaannya,kita akan berta’aruf terlebih dahulu..Baik,kita akan mulakan dari sebelah kanan ana..Afdholul yamin..Tafadhol..”
Seorang demi seorang bangun memperkenalkan diri sehinggalah sampai kepada gadis manis bertudung labuh dihujung tingkap.
“Assalamualaikum..Ismi Nurul ‘Ain Binti Rozali..”
“Hah..?Siapa nama kamu?Boleh tolong ulang tak?..”
“Hish ustaz ni..buat-buat tak dengar pulak..”Gerutu hati Nurul sambil tangannya mencubit lengan rakan disebelahnya..
“Oi sakitla..”balas rakannya perlahan.
“Ismi Nurul ‘Ain..”Nurul meninggikan sedikit suaranya.
Guru muda itu tersenyum.
“Manis nama tu..Lagi manis jika kita punya akhlak yang baik sebaik nama kita..”


Penghuni 6 puteri tersenyum.Kecuali Nurul ‘Ain.Malu agaknya.Selesai kesemua pelajar memperkenalkan diri kini tiba masanya giliran guru muda itu memperkenalkan dirinya.
“Baik..Nama ana Ahmad Mustaqim Bin Ghazali.Bukan Rozali..”Gurau guru muda itu lagi membuatkan berderai lagi ketawa penghuni 6 puteri.Nurul masam mencuka..
“Ana penuntut tahun akhir kuliyah usuluddin..Dan seperti yang ana bagitau tadi sekarang ni ana sedang bercuti..Dan ini adalah pengalaman pertama ana mengajar..jadi apa yang ana harapkan adalah dengan bantuan kamu memberi perhatian sepanjang ana mengajar dapatlah ana gunakan sedikit sebanyak ilmu dan pengalaman ana belajar dahulu untuk membantu kamu..”




“Aisyah..Aisyah rasa tak Ustaz baru tu tadi macam sengaja ja kan nak kenakan Nurul..Bengang betul la..”Bebel Nurul meluahkan rasa kurang berpuas hati sambil melangkah seiring dengan sahabatnya.
“Tapi kan..Aisyah rasa entah-entah Ustaz tu dah terpikat pada Nurul tak?..”balas Aisyah bersahaja.
“Hish..ada ke macamtu..”Pintas Nurul menyangkal dakwaan yang sememangnya tidak pernah difikirkannya.
“Kot ye pun tak payahla cubit..tersilap cakap je..”Gerutu Aisyah sambil menggosok lengannya.
“Hehe..sori..Itulah sapa suruh tak ambik insurans mulut tu..”
Mereka lalu beriringan ke kantin.Suasana rehat di kantin sekolah cukup bising.Riuh rendah jadinya tatkala kesemuanya turun untuk menikmati juadah yang tersedia di kantin sekolah.Macam kenduri lagaknya.
Nurul duduk berhadapan dengan aisyah sambil menghirup perlahan air oren dihadapannya.
“Aisyah rasa la kan..kalau ustazah Rohana cuti sealipun kita tak perlula guru ganti..?”
“Kenapa cakap macamtu..?”Balas Nurul.
“Kan kita dah ada pakar mantiq dan segala pakar dalam kelas kita..”Aisyah ketawa.Nurul turut sama ketawa.
“Agak-agak Nurul..pandai ke ustaz baru tu ngajar kita nanti..Ustazah Rohana pun kadang-kadang macam serabut ja..”Aisyah menyoal lagi sambil tersenyum sinis.Inginkan kepastian dari sahabatnya.
“Tak baik cakap macamtu..setiap orang ada kelebihannya yang dikurnia Allah.Rasanya dia lebih hebat dari apa yang kita sangkakan.Ilmu ni tak sama pada setiap orang.siapa yang rajin mencari banyaklah yang dia dapat..Takpun sekurang kurangnya dia boleh bantu kita dengan pengalamannya..”Balas nurul lembut.Aisyah menggangguk tanda setuju dan riak wajahnya terpancar sedikit penyesalan.
“Ai..bukan main lagi puji Ustaz baru tu..Tadi marah sangat..”
“Bukan pujila..tapi bercakap yang benar..yang tadi lain.Marah tetap marah.”Mereka berdua ketawa...”


Bersambung....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

KEPADA SAHABAT-SAHABAT SEKALIAN..DIHARAPKAN KOMEN ANDA ADALAH KOMEN YANG MAMPU MENINGKATKAN KEKUATAN DAN SEMANGAT PENULIS UNTUK TERUS BERDAKWAH.JAZAKALLAH ATAS KESUDIAN KALIAN MENG'IMARAHKAN PERJUANGAN INI.SALAM UKHUWAH.sahabat_islam